2015. április 18., szombat

Gluténmentes étkezés kórházban is- avagy együnk vagy ne együnk?

Ha valaki kórházba készül "beköltözni" pár napra, nem könnyű! Pláne ha ételallergiás. Ha pedig az ételallergiás gyermekével készül befeküdni, még nehezebb. Mit vigyünk? Kapunk-e megfelelő minőségű és mennyiségű ételt? Fel vannak-e készülve a kórházak ilyen esetben?
Van ahol igen, van ahol nem. Nagyon sok tapasztalattal találkozhattam már, jókkal rosszakkal egyaránt. Nekünk is vannak jó és rossz tapasztalataink is. Erről szeretnék most Nektek írni egy kicsit bővebben. Hiszen senki se szeret kórházba befeküdni, stresszel, fél... Mi fog ott rá várni? 
Találkozhattam már olyan véleményekkel- igaz, hogy csak ritkán-, akik teljesen meg voltak elégedve a kórházi étkezéssel, figyeltek rájuk, olyan ételt kaptak amit nyugodtan megehettek, nem kellet attól tartani, hogy baj lenne, vagy rosszul lennének. Minden gond nélkül zajlottak ezek a napok legalábbis az étkezést illetően.
De sajnos,-és ez a többség-, találkoztam az ellenkező tapasztalatokkal is. Nem tudták biztosítani a diétás étkezést, többszöri kérés ellenére is ugyanazt a "normál" ételt kapta mint mások, hiába kérte, hiába szólt hogy ő nem eheti! Van ahol annyit mondtak, hogy ők ezt nem tudják biztosítani, oldja meg a beteg, van ahol ugyan diétás ételt biztosítottak de olyan minőségűt, hogy inkább az éhezést választották minthogy megegyék. És nem azért mert válogatósak lennének az ételallergiások!
Ha elindulunk egy több napos kórházi befekvésre, vigyünk egy külön táskát több napi hideg élelemmel? Hát lehet, hogy kissé viccesen hangzik, DE IGEN!!! Ha nem akarunk éhezni akkor sajnos igen! Egy diéta hiba nem játék! Komoly következményei vannak! Egyszer valaki azt mondta nekem, egy gluténmentes diétánál egy hiba, csak egyetlen egy, tönkreteszi azt amit már előtte elértünk a diétával! A fájdalomról, a hasmenésről, a hányásról, a haspuffadásról és a többi elég kellemetlen dologról nem is beszélve! 
Amióta diétázunk kicsi Bogival, nekünk is kellett már befeküdnünk többször is kórházba. Amikor hallottam a rossz tapasztalatokról a kórházi étkezést illetően, mindig örültem, és hálás voltam, hogy ilyen dolgokon nem kellett átmennünk. Mindig azt és olyat kapott amit nyugodtan megehetett, soha nem volt problémánk ebből. EDDIG!
Lassan már egy hete hogy kórházba készültünk befeküdni, szójaterhelésre, két éjszakára. Korábbi tapasztalataim alapján, nem számítottam arra, hogy gond lesz Bogi glutén-, tej-, és szójamentes étkezésével. 
A két éjszakából szerencsénkre csak egy nap lett, mert hamar kiderült, hogy allergiás a szójára is. Bekenték a kis karját, és rögtön be is pirosodott neki a bőre. Az esetleges fulladást elkerülendő, felfüggesztették a terhelést. Mindez délelőtt le is zajlott, várnunk kellett még pár órát, hogy biztos nem lesz fulladás, és mehettünk haza. Szegénykém reggel óta nem evett egy falatot se, mert ugye nem lehetett, délbe rendesen ki volt már éhezve. Szóltak a nővérkék, hogy ne aggódjunk, mert Bogi kap ebédet! Mikor beértünk az osztályra, minden adat, korábbi betegségek és minden ilyenkor szokásos dolog fel lett vezetve a kartonjára! Az is hogy gluténérzékeny, tejfehérje allergiás, és szójára is diétázunk! Tehát nyugodt voltam. Már az ebédet vártuk, mikor szóltam Boginak, hogy anya ki megy egy kávéra, ebédeljen meg nyugodtan! Kb. 10 percig lehettem kint, megyek vissza, látom Bogi végre ebédel. A levest már meg is ette, zöldségleves lehetett jó sok tésztával, Bogi elmondása alapján, a második pedig, tarhonyás hús. Abból se maradt túl sok minden a tányérján.
Jön a nővérke, hatalmas nagy mosollyal, hogy Bogi milyen szépen eszik, és már majdnem mindent megevett. Kérdem én: ez ugye gluténmentes? A nővérke: persze anya, ez mindenmentes! De volt valami nagyon furcsa az arcán. Két perc se telt el, amikor szól a nővérke, hogy ez ugyan tej-, tojás-, szójamentes ebéd volt, de NEM gluténmentes!!! Hát a döbbenettől megszólalni nem tudtam... Rá volt írva a kartonjára, nem először jártunk már ott, és mégis! De hát neki senki nem szólt, és a papírt pedig nem nézte meg!!! Hát így jártunk címszó. 
Egy egész éjszakán és utána való napon egész délelőtt görcsölt a hasa, de úgy, hogy kiegyenesedni nem tudott. 
A hazafele úton Bogi azt kérdezte tőlem, hogy most a nővérkék haragszanak rám amiért nem szóltam hogy én csak gluténmenteset ehetek? Még Ő érezte hibásnak magát! 
Pro és kontra... Van ahol fel vannak készülve a kórházak, van ahol nincsenek! És ebben a helyzetben is, mint olyan sok másban is, érdemes jó előre felkészülni, odafigyelni, és ha kell több napi hideg élelemmel elindulni, hogy minden rendben legyen!

1 megjegyzés:

  1. Az élelem pótlásra sajnos ma mindenkinek gondoskodni kell, betegségtől függetlenül.

    VálaszTörlés